Hírek » Válogatott

Téli alapozó edzések kajak-kenusoknak

2015-10-14
A téli alapozó edzések nagyban meghatározzák a nyári teljesítményt. Aki nem rak be a zsákba, az nem is tud onnan kivenni, hangzik az örökérvényű mondás. Így a téli edzések alkalmával a futás, az úszás és a tanmedencés edzések mellett a konditerembe járást se hagyd ki.

2282_20111130-vilagbajnok-kajakosok-edzoterem4.jpg

Sok ország átevezi az egész esztendőt. Igazán egy magyar sajátosság ilyen hosszú alapozást tartani. Ennek köszönhetően tavasszal legjobb versenyzőink alig várják, hogy hajóba ülhessenek és megkezdjék a felkészülést.

Addig azonban még sok idő van hátra a téli időszakból. Vegyük tehát sorra, hogy milyen edzésekkel tarthatjuk karban magunkat, és hogy ezek miért is fontosak a kajakozás és kenuzás szempontjából.

A futás

A futással remekül karban tartható, illetve fejleszthető az állóképesség, gyakorolni lehet a gyors és lassú iramváltoztatásokat és javítja a légzéstechnikát. A hosszabb, monoton futás ritkán fordul elő, ehelyett a vízen is ismert, úgynevezett "résztávos" edzés a jellemző. Bizonyos távot (600m, 1200m, 2000m, stb.) kell többször egymás után, apró szünetekkel megtenni. A cél lehet egyenletes időeredmény, vagy az intenzitás változtatgatása is.

Az úszás

Az úszás végeredményben hasonló célt szolgál, mint a futás, fokozottabban edzve a tüdőkapacitást. Itt mindig bizonyos távolságokat kell leúszni meghatározott úszásnemben, többször egymás után. Gyakori a gyorsúszás levegővételi ritmusának változtatgatása, illetve ritka esetekben bizonyos táv egyetlen levegővel való megtétele akár gyorsúszásban, akár a víz alatt úszva.

A kondi

A kondi-, vagy fitnesz edzések az erőnlét fejlesztését szolgálják. Az erőnlétét, és jelen esetben nem a "strandizmokét"! A cél szintén az állóképesség fejlesztése, az erő hatékony kihasználása és beosztása az edzés elejétől a végéig. Elterjedt módszer az úgynevezett "körkondi", amikor a létszámtól függően, meghatározott edzőszereken egymás után, meghatározott ideig edzenek és minden rövid szünetben váltanak a szerek között, vagy a fitnesztermi kardió foglalkozások, spinning, kangoo, step edzéseken való részvétel.

A tanmedence

A tanmedence a sportolók körében kevésbé kedvelt edzési forma, annak ellenére, hogy ez közelíti meg legjobban a kajakozás/kenuzás érzését. Leírni elég nehéz, ezért a mellékelt ábrán mutatjuk be az elvét. Senki ne úgy képzelje el, hogy egy óriási medencében evezünk körbe-körbe a hajóinkon! A lényeg, hogy vízzel telt "csatornák" között kialakított beülőkben ülnek, vagy térdelnek a sportolók és a vizet körbe-körbe hajtják az evezéssel, így imitálva a valódi evezést. Az evezés szépségét a táj folyamatos változása és a szabad levegő adja, így érthető, hogy a monoton, egy helyben evezés a fedett teremben inkább elveszi a kedvet, mintsem meghozná. Viszont kétség kívül hasznos! Mivel távot nem lehet ily módon mérni, így az idő határozza meg az evezések tartamát és intenzitását.

Ennek az eggyel fejlettebb változata, ha ergométert is be tudunk szerezni. Itt nem csak időt, de távolságot, a húzás erősségét is be tudjuk állítani. Bár sokak szerint ez nem adja vissza annyira az evezés érzését, de a legmodernebb eszközök, mint például a hozzánk is megérkező Speedstroke ergók már kifejezetten realisztikusan imitálják ezt az érzést.

A fenti edzésfajták általánosságban lefedik a téli edzésterveket, de természetesen edzőnként más és más módszer is előfordul.
Nem is beszélve az élsport képviselőiről, akik vándormadár módjára, időnként melegebb égtájak felé repülnek edzőtáborokba és így - is - készülnek a nyári versenyekre.

Hozzászólások: